Aquest article es basa en una investigació d’una experiència pràctica que es va realitzar a l’escola I.E.S. “Ribera del Bullaque” de Porzuna (Ciudad Real) per tal de conèixer la motricitat de tots als alumnes que feien al pati. Es tracta d’un estudi amb els objectius d’observar, profunditzar i comprendre la motricitat dels nens i nenes en el seu temps d’esbarjo.
La etnografia educativa aporta dades valuoses i descriptives dels contextos, activitats i creences dels diversos participants en els escenaris educatius. També ens permet entendre una realitat social determinada a través de la immersió a la cultura i la vida quotidiana d’aquesta. Hem de tenir en compte que el tema d’estudi que es vulgui dur a terme pot estar condicionat per tota una sèrie de factors que hem de tenir presents, per tant un projecte d’investigació etnogràfic ha de partir d’una situació problemàtica que plantegi uns interrogants.
A partir de la llei LOGSE es requereix que els docents siguin competents, que siguin reflexius, crítics, que treballin en equip i que aprenguin de la seva feina. Per aquest motiu és essencial que els docents siguin investigadors de la seva pràctica, ja que permet innovar en l’ensenyament i així construir el seu propi projecte educatiu tot investigant la seva pràctica.
En una investigació és fonamental tenir en compte els drets de les persones observades com és per exemple la seva privacitat, el seu anonimat, la seva llibertat, confidencialitat i seguretat. A l’hora de fer una observació se’ns poden presentar molts dubtes i per això hem de tenir molt clar el que hem de fer, és a dir, primer de tot definir que és el que volem observar i després anotar la informació útil i refutar la redundant. Es poden emprar tres tècniques de recollida de dades: els registres que consisteixen en recollir la realitat tal i com es dóna en una plantilla d’observació; els informes que busquen l’explicació del registre i les fotografies que es poden utilitzar per donar més força a la investigació.
Llavors, a més de tenir en compte tots aquests aspectes per tal de fer un bon treball com etnògrafes haurem de submergir-nos en la vida quotidiana que viurem a l’aula, sempre mantenint un criteri més o menys objectiu per observar i analitzar tot el que ens envolta. Això ens permetrà poder analitzar d’una forma més enriquidora la informació, plasmar els resultats i elaborar les conclusions, però, per fer tot aquest procés hem de ser molt honestos i no podem manipular o falsificar els resultats tot i que no encaixin amb les nostres expectatives o creences.
En definitiva, a través d’aquest article em pogut aprendre les diferents tècniques que podem utilitzar per tal de realitzar un bon estudi etnogràfic que ens ajudi a observar els infants que tindrem a l’aula. A més a més, som molt més conscients de les diverses passes que em de fer per aconseguir uns bons resultats. Per tant, ens ha semblat molt interessant haver vist un exemple d’aquest tipus tan directe i sobretot real ja que ens a ajudat a entendre millor tot el procediment que comporta i alhora ens ajudi a realitzar un bon treball.
Bona tarda noies!
ResponderEliminarfelicitats! m´agrada molt el vostre blog! bona feina!
Una abraçada,
Vanessa Soria