Què volem observar? Per què?
Pensem en diferents propostes a observar, així que a continuació indiquem la nostra pluja d’idees que són les següents:
La interacció entre nen i adult
La interacció entre iguals.
La interacció de l’infant amb el medi.
Els hàbits d’autonomia.
Els canvis del comportament generacional.
La interacció amb el joc.
La veritat és que possiblement alguns d’aquests temes els podem tractar en un únic punt, ja que per exemple la interacció entre nen i adult ens porta a determinar el grau d’autonomia de l’infant.
Els temes que més ens criden l’atenció són la interacció de l’infant amb l’adult, és a dir, volem observar les diverses relacions que s’estableixen entre pares i nens/es a l’espai de lectura infantil que ofereix la xarxa de biblioteques de Barcelona amb l’objectiu d’esbrinar el grau d’autonomia o de dependència que tenen els nens dels adults, en aquest cas dels pares.
A través de l’observació podem obtenir informació sobre les conductes dels infants i el rol d’adult que estableixen els pares amb els fills. Les conductes i els rols establerts ens donaran pistes de quines actituds fomenten o no l’autonomia dels infants.
I també ens interessa força el tema de la interacció de l’infant amb el joc, és a dir, davant de tot un ventall de diferents jocs i activitats l’infant, depenent de l’edat, on decideix anar a jugar, què fa, si juga sol o amb altres, quin rol estableix i quanta estona pot arribar a estar en una mateixa activitat. Pensem que pot resultar una temàtica interessant ja que a l’etapa d’educació infantil jugar és imprescindible i ens pot aportar molta informació respecte a la conducta, maneres de fer i grau d’autonomia del petit/a.
Com observar?
Nosaltres observaríem des de fora, és a dir, mantenint-nos al marge i sense participar en l’observació perquè es tracta d’analitzar tots els ítems que ens marquem sense intervenir en aquest anàlisi. Parlem llavors d’una observació directa i no participativa.
Però ens plantegem un repte i potser, en el cas d’escollir el tema de la interacció entre pares i fills, si que podríem intervenir amb l’adult per tal de treure’n més informació i els faríem petites entrevistes per esbrinar el nivell de dependència del nen amb l’adult.
On observar? A qui observar?
En un principi ens havíem proposat fer l’observació en una comunitat d’aprenentatge de Santa Coloma de Gramanet, l’escola Tanit però pels horaris i la falta de coincidència de les membres del grup decidim no realitzar-ho en aquest espai.
Per tant, el que volem observar és a un grup d’infants en un lloc diferent de l’escola, és a dir, fora del dia a dia per tal d’analitzar una sèrie d’aspectes que ens ajudi a veure com els nens i les nenes fan ús d’un espai extern i com va interactuant amb un altre entorn que no és l’habitual.
Per tal d’observar als infants en un altre context fora de l’escola aniríem:
- en el cas de la interacció entre famílies i fills ens aproparíem a una biblioteca per observar les actituds i comportaments dels infants en relació a les famílies i també en relació al context, en aquest cas l’espai de lectura de les biblioteques de Barcelona. Per tant, observaríem tant als infants com a les famílies.
- en el cas d’escollir el tema de la interacció de l’infant amb el joc aniríem a una ludoteca o parc públic per observar als infants.
Què observar?
Nosaltres observaríem com interactuen els infants a la biblioteca, és a dir, quins recursos són els que més utilitzen. A més d’això, voldríem analitzar si es relacionen amb els altres nens i nenes que coincideixen a la biblioteca o simplement estan submergits en una activitat concreta amb el seu acompanyant (pare, mare, avi, àvia...). I ja per acabar, voldríem observar quines activitats són les que més èxit tenen pels infants i si la família s’involucra o no.
Observar els diversos rols d’adult i les relacions que s’estableixen entre pares i fills .
El grau d’autonomia dels infants i de quina manera l’adult afavoreix en l’autonomia del nen .
Quin és el nivell d’autonomia dels infants alhora d’escollir els llibres? Quin és el rol de l’adult? L’adult ajuda l’infant a ser autonom o per altra banda contribueix a fer-lo mes dependent de l’adult? llegeixen sols o necessiten que l’adult els llegeixi el conte?Com es comporten els infants en un espai on s’ha de guardar silenci? Com intervé l’adult en aquest context en relació a l’infant? El fa callar, l’aconsella, li explica?
Quan observar?
La observació es pot fer en qualsevol biblioteca de la xarxa de biblioteques de Barcelona, en horaris de tarda per tal de trobar-hi els infants amb els adults. Probablement els Dissabtes i Diumenges al mati és quan hi podrem trobar més participants per observar ja que les famílies tenen més temps per dedicar als petits.
Observar l’espai de lectura infantil de les biblioteques de Barcelona és una opció que ens dona molta flexibilitat de treball ja que no cal que totes observem la mateixa biblioteca, es tracta d’observar els pares i els nens en aquest escenari que serà el mateix en totes les biblioteques de la xarxa.
Si decidim treballar la interacció de l’infant amb el joc podríem observar qualsevol tarda o cap de setmana, ja que per exemple als parcs podem trobar infants jugant al sortir de l’escola o bé qualsevol matí o tarda de cap de setmana. I en el cas d’escollir l’espai d’una ludoteca hauríem de consultar els horaris del centre, però probablement seria també per les tardes o dissabtes pel matí.
Com registrar?
Empraríem una metodologia qualitativa i un registre narratiu amb tècniques de registre obert.
En primer lloc, recollirem la informació a partir de registres que ens ajudin a plasmar la realitat que observem i ho faríem a partir d’una taula d’observació perquè ens sigui molt més fàcil recollir allò que volem. Després, passarem a realitzar informes per buscar l’explicació d’aquest primer registre que em fet i ja per últim podríem fer fotografies si ens ho permeten per donar força a aquesta observació.
Amb quins medis?
Utilitzarem el diari de camp i potser els registres anecdòtics. També estaria bé reforçar la nostra investigació amb la utilització de recursos tecnològics com per exemple alguna fotografia o gravació (dependrà de si ens donen permís per fer-ho).
Com analitzar?
És essencial prestar molta atenció i analitzaríem primerament de forma general, és a dir, tot l’ambient que envolta als infants i després començaríem a basar la nostra observació de forma més particular per tal de focalitzar el que realment ens hem proposat investigar, és a dir als infants o bé famílies. Això ens permetrà rebutjar la informació que no es tan important i quedar-nos amb allò que ens doni resposta.
Buscarem també aquelles paraules que ens puguin proporcionar informació i ajudar en la nostra observació. A més a més prendrem notes quan ens sigui possible o també reproduirem mentalment la observació i l’escena i ho enregistrarem d’immediat per no oblidar-ho.
No hay comentarios:
Publicar un comentario